همانطور که می دانید دیجیتال مارکتینگ یکی از مهمترین بخش کسب و کار اینترنتی است.بخصوص که در چند سال اخیر با پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی شاهد فعالیت برخی از متخصصین این حوزه بوده ایم کنیم که می شود گفت شرکت در دوره های دیجیتال مارکتینگ مهمترین دغدغه صاحبان این کسب و کار شده است اما حوزه دیجیتال مارکتینگ یکی از پیچیده ترین مباحث این عرصه می باشد و برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بسیار مهم و هائز اهمیت می باشد آکادمی دیجیتال مارکتینگ گرشادر زمینه دیجیتال مارکتینگ خدمات بسیار ارزشمندی را ارائه می دهد و در حوزه آموزش دیجیتال مارکتینگ و دوره دیجیتال مارکتینگ از استادان بسیار خوبی بهره میبرد
همانطور که می دانید دیجیتال مارکتینگ یکی از مهمترین بخش کسب و کار اینترنتی است.بخصوص که در چند سال اخیر با پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی شاهد فعالیت برخی از متخصصین این حوزه بوده ایم کنیم که می شود گفت شرکت در دوره های دیجیتال مارکتینگ مهمترین دغدغه صاحبان این کسب و کار شده است اما حوزه دیجیتال مارکتینگ یکی از پیچیده ترین مباحث این عرصه می باشد و برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بسیار مهم و هائز اهمیت می باشد آکادمی دیجیتال مارکتینگ گرشادر زمینه دیجیتال مارکتینگ خدمات بسیار ارزشمندی را ارائه می دهد و در حوزه آموزش دیجیتال مارکتینگ و دوره دیجیتال مارکتینگ از استادان بسیار خوبی بهره میبرد
این روزها کلمه استارتاپ را زیاد می شنویم و احتمالا برایمان سوال شده است که استارتاپ چیستو به کدام کسب و کارها استارتاپ می گویند؟
استارتاپ در فرهنگ های متفاوت، معانی مختلفی دارد مثلا در انگلیس آن را به شرکت های نوپا اطلاق می کنند. مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا استارتاپ را تجارتی معرفی می کند که حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد. می توان اینطور برداشت کرد که استارتاپ در واقع شرکتی نوپا است که برای حل مسایلی که پیش می آید راه حل های جدیدی را ارایه می کند. هرچند هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت از طریق این راه حل به موفقیت برسد.
اگر بخواهیم استارتاپ را از نگاهی دیگر ببینیم، شرکتی است که تعداد کارمندانش از 80 نفر کمتر و حدودا سن آن کمتر از 10 سال باشد. از خصوصیات موسس استارتاپ این است که با هدف تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ و گاها جهانی اقدام به تاسیس شرکت خود می کند.
یک شرکت با عمر 5 ساله نیز یک استارتاپ است اما یک شرکت ده ساله، دیگر در حال دگرگونی و گسترش است.
در واقع زمانی که درآمد و اندازه شرکت از حدی فراتر رود، دیگر باید دوران استارتاپبودن را فراموش کند. زیرا وارد دوران بلوغ یافتگی شده است.
بر اساس بررسی ای که بر روی روند شکل گیری و فعالیت استارتاپ ها انجام شده است، می توان گفت متوسط عمر یک استارتاپ سه سال می باشد و پس از آن دیگر به عنوان یک استارتاپ شناخته نمی شود. برای این موضوع دلایل مختلفی وجود دارد. از جمله این دلایل ادغام در شرکت های بزرگ یا رشد و افزایش تعداد کارکنان به بیش از 80 نفر می باشد.
طی سال های گذشته معنی استارتاپ با فناوری همطراز شده است. برای مثال در این زمینه می توان به شرکت اوبر (Uber) اشاره کرد. به نظر شما آیا این شرکت که با داشتن ارزشی معادل 3.5 میلیارد دلار، می تواند سرمایه ای معادل 307 میلیون دلار را جذب کند، می تواند یک استارتاپ قلمداد شود؟ مشخصا خیر. اوبر هم اکنون در زمینه حمل ونقل تبدیل به یک شرکت چند ملیتی شده است که درآمدی میلیون دلاری دارد. اسنپ یا تپ 30 که چند سالی است در ایران ظهور کرده اند را می توان در زمره یک استارتاپ در نظر گرفت. البته ممکن است موقعیت فعلی آنها هم از آن عبور کرده باشد.
ظهور و بروز در ایران
استارتاپ چندسالی است که در ایران نیز رونق پیدا کرده است. این شرکت ها آنقدر جذاب هستند که افراد زیادی حاضرند همین الان از کار خود استعفا داده و به سمت راه اندازی کسب و کار خودشان روانه شوند. با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان با نمونه های موفق زیادی آشنا شد.
قدم اول در راه اندازی استارتاپ، داشتن اعتماد به نفس و خودباوری است. برای این کار باید ایده جدیدی داشت. سپس همه جوانب را سنجید و اقدام کرد. ایران در بسیاری از حوزه ها مکان مناسبی برای ارائه سرویس های مختلف و راه اندازی استارتاپ ها است. آمارها نشان می دهد که از هر 100 استارتاپ، 90 مورد به شکست منجر می شود. این شکست به دلیل این است که بسیاری از آنها به دنبال مدل تجاری ای هستند که مقیاس پذیر و با قابلیت جذب مشتری بالا باشد. یکی دیگر از دلایل شکست آنها مشکل بازاریابی است. یعنی زمانبندی کسب وکار شما اشتباه است و بازار آماده پذیرش محصول شما نیست.
این دلایل باعث شده است تا مدیران این شرکت ها هر چه بیشتر به چابک سازی و استفاده از روش های ناب، روی بیاورند. آنها یک گروه تشکیل می دهند که از طریق آزمون و خطا، راه های مختلف را آزمایش و بازده ترین آنها را شناسایی می کنند.
در واقع می توان گفت یک استارتاپ:
یک سازمان موقت است که مدلی مقیاس پذیر و پایدار برای خود طراحی کرده است.
مدت زمان آنلاین بودن مردم نسبت به ۱۲سال گذشته دوبرابر شده است. زمانی که مدام این جمله تکرار شود که “نحوه خرید مردم تغییر کرده است”، به این معنا است که بازاریابی سنتی (Offline Marketing) به اندازه گذشته کارآمد نیست. بازاریابی همیشه به معنای ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان درست بوده است پس به دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین (Digital Marketing) یا به عبارتی هر گونه بازاریابی که به شکل اینترنتی وجود دارد، خوش آمدید. آکادمی دیجیتال مارکتینگ گرشا، دانشگاه دیجیتال مارکتینگ در ایران | ضمانت کیفیت و کاربردپذیری دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگو دوره دیجیتال مارکتینگ پشتیبانی آموزشی دانشجویان تحت نظارت مستقیم احسان خواجوی
“به طور کلی، بهترین روش سئو، تولید محتوای باکیفیتی است که در اینترنت پخش شود. ”
تعداد زیادی از افرادی که دست به تولید محتوا می زنند، بیشتر مطالب عمومی را تولید می کنند. اما اکثر آن ها با دستورات زبان آشنایی کامل دارند و درک می کنند که چگونه ساختار بر روی محتوا تاثیر می گذارد. هر چند که بزرگ ترین چالش تولید کننده محتوا این است که چگونه از این دانش به طور صحیح استفاده کند و از مسیر صحیح منحرف نشود.
فرآیند بهبود تولید محتوا برای یک نویسنده بیشتر از آن که باعث تولید محتوای بهتر شود، کمک می کند که از نظر جنبه فکری سریعتر و به طور موثرتر رشد کند. اما این غیر منطقی است که فکر کنیم می توانیم مهارت یک تولید کننده محتوا را بدون داشتن دستورالعمل کافی، بهبود دهیم. در واقع باید در انتخاب یک تولیدکننده محتوا خوب فاکتورهای زیادی را مدنظر قرار دهیم که در ذیل به مهمترین های آن اشاره می کنم.
دوستان عزیزم برای اینکه بتوانید مطالب باکیفیتی را همیشه در اختیار داشته باشید باید نویسنده خود را با مهارت ها و وظایف یک کارشناس تولید کننده محتواآشنا کنید.
به آن ها بگویید که چه چیزی را نمی دانند
برای آن که یک نویسنده محتوای سایت بتواند تاثیرگذاری موثری بر روی مخاطب داشته باشد، قبل از هر چیز، باید با تمام توانایی های خود آشنا شود. همچنین باید مخاطب خود را بشناسد. اما مهم ترین نکته آن است که بداند کدام ساختار نگارشی می تواند بزرگ ترین کمک را به او در عرصه تولید محتوا داشته باشد.
به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که نباید بلافاصله از یک نویسنده جدید و تازه کار برای تولید محتوا استفاده کنید. زیرا لازم است که او ابتدا به درک خوبی از انتظارات و جایگاه شرکت و کسب و کار شما برسد. هم چنین باید درک کند که تمرکز شما بیشتر بر روی چه موضوعی است تا بتواند برای آن مطلب بنویسد.
یکی از بهترین راه ها برای این کار آن است که از یک نفر (به عنوان مثال محقق و جست وجوگر تیم خود) که اطلاعات کافی در رابطه با شرکت و کسب و کار شما و نیز حوزه فعالیت آن را دارد، بخواهید تا به نویسنده جدید اطلاعات کافی را بدهد و به سوالات او پاسخ دهد تا بطور کامل با خواسته ها و استراتژی تولید محتوای شما آشنا و با آن سازگار شود.
نمونه سوالاتی که باید در اختیار نویسنده محتوا بگذارید:
در حال حاضر چه فردی فضای کسب و کار را رهبری می کند و در مورد آن استدلال می کند؟چرا؟
چگونه این فضا سبب کسب درآمد می شود؟
طرح چه نوع ایده هایی از نظر شرکت ممنوع است و نمی توان در مورد آن ها بحث کرد و چرا؟
طرح چه نوع ایده هایی معمولا مورد پذیرش قرار می گیرد و چرا؟
چه قوانین، محدودیت هایی برای فضای کسب و کار وجود دارد؟
چه گروهی از کاربران و مخاطبان جذب این فضا می شوند؟ آن ها در مورد چه چیزی به جست و جو می پردازند؟
چگونه میزان موفقیت شرکت در این فضای کسب و کار اندازه گیری می شود؟
ارائه لیستی از رقبا برای مشاهده و مطالعه آن ها
تعداد بسیار کمی از نویسندگان محتوا دست به تولید و انتشار محتواییمی زنند که از درستی آن با خبر نیستند و یا این که در مورد میزان اعتبار و کیفیت منبع آن اطلاعی ندارد.
به جای آن که نویسندگان و تولید کنندگان محتوا بیشتر وقت خود را صرف انتشار محتوای بی کیفیت و نادرست کنند، باید به مطالعه و تحقیق در رابطه با دیگر رقبا و مطالبی که منتشر می کنند بپردازند. بهترین بخش این کار این است که می توانید لیست رقبا به همراه نقاط قوت و ضعف آن ها را در اختیار افراد تازه کار در تولید محتوا قرار دهید تا آگاهی آن ها را افزایش دهید.
برای مثال فردی را برای تهیه لیستی از ده رقیب و نویسنده برتر در زمینه کسب و کار خود منصوب کنید. از او بخواهید که نویسندگانی که مطالب آن ها بیشتر مورد توجه است را شناسایی کرده و دلایل آن را مشخص کند. این نویسندگان می توانند افرادی باشند که مطالبی در سایت های رقیب منتشر می کنند و یا خود به صورت مستقل در شبکه های اجتماعی و پادکست ها دست به انتشار مطلب می زنند. همچنین از نویسندگان خود بخواهید که مطالب رقبای شما را مورد مطالعه قرار دهند و آن ها را دنبال کنند تا متوجه شوند که برای تولید یک محتوای با ارزش در زمینه کسب و کار خود دقیقا باید به چه نکاتی توجه کنند.
در نهایت، نویسندگان محتوا باید به ارزش ها و ویژگی ها توجه کنند تا بتوانند با انتشار مطالب باکیفیت و معتبر، شما را در عرصه رقابت نگه دارند و در نهایت پیروز کنند. همچنین باید یک تولیدکننده محتوا به نکات ارزشمندی که از سوی رقبا نادیده گرفته شده است، توجه کند و برای برتری بر آن ها در تولید محتوا به کار بگیرد.
یکی از مواردی که کمک فراوانی به نویسنده محتوا می کند، آگاهی دادن نسبت به نکات زیر است:
چگونه می توانیم یک موضوع مشابه را از نظر خودمان منتشر کنیم و حتی بهتر آموزش دهیم؟
چگونه می توانیم عمیق تر وارد یک دیدگاه متفاوت شویم و آن را ارائه دهیم؟
چگونه می توانیم مراحل را ساده تر آموزش دهیم؟
چگونه می توانیم محتوای ارزشمند تر و بهتری را نسبت به رقبا ارائه دهیم؟
آموزش سنجش و تطبیق آن با عملکرد
یک کارشناس تولید محتوای وب سایت با هر سطحی از مهارت، باید یک آنالیزور باشد. در دراز مدت، نکته ای که باعث می شود تا عملکرد یک نویسنده محتوا بهبود پیدا کند و موثرتر به تولید محتوا بپردازد سنجش میزان موفقیت خود است. برای بهبود هنر نویسندگی، نیاز است که به ارزش ها و اطلاعات با اهمیت توجه کنید تا به هدف برسید.
تجزیه و تحلیل ترافیک می تواند در مواردی که داری ابهام بالا هستند مانند محتوا و تعییرات عملی ناگهانی آن، موثر باشد. این اطلاعات به نویسنده می گوید که آیا کاربران مطلب را می خوانند یا نه و چقدر با مطلب درگیر هستند. همچنین این اطلاعات این امکان را می دهد تا نویسنده محتوا متوجه شود که آیا مخاطب هدف را درست تشخیص داده است یا نه. علاوه بر آن چقدر مطلب برای مخاطب هدف مفید بوده است.
در واقع این اطلاعات کمک می کند تا نویسنده نسبت به مطلبی که نوشته است آگاهی پیدا کند و خود را در تولید محتوا بهبود دهد. برای بدست آوردن این اطلاعات می توانید از ابزار بسیار توانمند Google Analytics استفاده کنید.
مانند همیشه در انتظار نظرات ارزشمند شما در رابطه با این مقاله هستم
با هم نگاهی به آمارهای حیرتانگیز رشد دنیای وب و موبایل میاندازیم، برخی از مهمترین فرصتها و مزایای کانال ارتباطی دیجیتال با مخاطب را مرور میکنیم تا بررسی کنیم این آمارهای روبهرشد چگونه به کمک کسبوکار شما می آیند.در انتها به سه مرحلهی اصلی برای تدوین یک استراتژی موفق دیجیتالمارکتینگ میپردازیم
اگر شما هم در ابتدای مسیر یادگیری دیجیتالمارکتینگهستید، میتوانید با عضویت در این بلوک یادگیری، از برگزاری هر جلسه مطلع شوید و به صورت کاملا رایگان، این مهارت کاربردی دنیای امروز را کسب کنید
امروزه، دسترسی به اینترنت کاملا فراگیر شده است. در سه سال اخیر تعداد کاربران جهانی اینترنت ۵% افزایش داشته است و تعداد کاربران همچنان در حال افزایش است.در چنین شرایطی تبلیغات دیجیتال موثرترین راهکار برای رشد کسب و کار خواهد بود و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روش های سنتی بازاریابی بیشتر می شود.
اهمیت و ضرورت دیجیتال مارکتینگ در دنیای بازاریابی امروز
شما چقدر از روز را به طور پراکنده در گوشیهای موبایل و دسکتاپ و به صورت آنلاین سپری میکنید؟ در مقایسه، چقدر از روز را برای تماشای تلویزیون و مطالعهی روزنامهها و مجلات قرار میدهید؟ چقدر این تجربه را داشتهاید که هنگام آغاز آگهیهای تلویزیون، سراغ موبایل خود بروید و همان چند ثانیه را هم به گوشی هوشمند خود اختصاص دهید؟
اگر اعداد بالا تفاوت قابل توجهی با هم داشتند، شما تنها نیستید. در واقع در سال ۲۰۱۶، زمان روزانهای که یک کاربر عادی به صورت آنلاین سپری کرده از مجموع زمان صرف شدهی او برای رسانههای آفلاین (رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای شهری، مجلات و روزنامهها و …) بیشتر بوده است؛ و البته، تمرکز او هنگام استفاده از رسانههای آنلاین به مراتب بیشتر است. (سال گذشته سایت Youtube اعلام کرد که دوم سوم کاربران آن هنگام تماشای تلویزیون همزمان به تماشای ویدئوهای این سایت میپردازند.)
با این تفاسیر، اگر حضور کسبوکار شما برای معرفی خود به مخاطب، ارتباط فعال با او و کسب درآمد فقط محدود به رسانههای آفلاین باشد، به این معنی است که شما در بخش بزرگی از زمان و توجه مردم شریک نیستید. با وجود قیمتهای سرسامآور تبلیغات آفلاین مثل تیزرهای تلویزیونی یا بیلبوردهای شهری که عملا در انحصار برندهایی با بودجههای کلان هستند، این قاعده برای کسبوکارهای کوچک به مراتب مهمتر است. در واقع، حضور آنلاین، شاید تنها شانس یک کسبوکار کوچک برای جلب توجه مردم و تنها راه برندهای بزرگ برای حضور در مرکز توجه مشتریان است.
اهمیت دنیای دیجیتال به روایت آمار و ارقام
در سال ۲۰۰۰، در سراسر جهان ۳۶۱ میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشتند. در سال ۲۰۱۴، این رقم به ۳ میلیارد نفر رسید و در انتهای سال ۲۰۱۶ حدود نیمی از جمعیت ۷٫۴ میلیاردی کره زمین تجربه آنلاین داشتهاند. پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۰، بیش از ۶٫۲ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشته باشند. در ایران نرخ نفوذ اینترنت آمارها حاکی از آن هستند که ۴۰ میلیون نفر کاربر گوشی هوشمند هستند و ۴۸% از جمعیت ایران، کاربران فعال اینترنت هستند.
آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۷ اعلام کردهاند جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله روزی ۳٫۲۶ ساعت در اینترنت حضور فعال دارند. بیش از یک سوم این زمان، در شبکههای اجتماعی صرف میشود و مهمترین وسیله برای اتصال به اینترنت، موبایلهای هوشمند هستند.
از زمانی که اولین ویدئو در سال ۲۰۰۵ در سایت Youtube بارگذاری شد تا امروز که کاربران آن در هر روز ۱ میلیارد ساعت محتوای ویدئویی تماشا میکنند، رشد ویدئوهای آنلاین بر کسی پوشیده نیست و بیش از ۷۵ درصد ترافیک اینترنت جهان در سال ۲۰۱۷، معتلق به ویدئو است.